Statut Fundacji TAK DLA SAMODZIELNOŚCI.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
Art. 1. 1. Krzysztof Słowiński i Wojciech Józefowicz, zwani dalej Fundatorami, zgodnie z treścią Aktu Ustanowienia Fundacji, sporządzonego w dniu 12.02.2019 r. przez notariusza Irenę Koralewską – Nowak w Kancelarii Notarialnej w Poznaniu przy ulicy 27 Grudnia 9 (Repertorium A nr 775/2019), ustanawiają fundację, dla której na podstawie art. 5 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 o fundacjach ustalają niniejszy statut.
2. Akt Ustanowienia Fundacji stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Statutu.
Art. 2. 1. Fundacja działa pod nazwą „Tak dla Samodzielności”
2. Fundacja może posługiwać się nazwą przetłumaczoną na języki obce.
3. Fundacja posiada osobowość prawną na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
4. Siedziba Fundacji jest pod adresem: 60-366 Poznań, ul. Szamotulska 14 m.1.
5. Fundacja działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.
Art. 3. 1. Fundacja działa w oparciu o zapisy ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niniejszego statutu.
2. Fundacja w swojej działalności uwzględnia zapisy Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych.
Art. 4. 1. Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
2. Nadzór nad działalnością Fundacji sprawuje Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Rozdział II
Misja i cele Fundacji
Art. 4. 1. Misja Fundacji brzmi: „Godne i wartościowe życie to życie w społeczności, która jest różnorodna i która stwarza swoim członkom równe szanse do samodzielnego i niezależnego życia, dokonywania wyborów i rozwoju własnego potencjału”.
2. Fundacja otacza wsparciem osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym, w szczególności osoby z niepełnosprawnością intelektualną.
3. W stosunku do osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym Fundacja kieruje się takimi zasadami i wartościami jak: podmiotowość, autonomia, niezależność, samodzielność, niedyskryminacja, różnorodność, równość szans, dostępność, zrównoważony rozwój.
Art. 5. Celem Fundacji jest:
- Tworzenie warunków pełnego udziału osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym w życiu społeczeństwa, na zasadzie równości z innymi osobami.
- Identyfikowanie i eliminowanie barier udziału osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym w życiu społecznym jako równoprawnych członków społeczeństwa.
- Umożliwienie pełnego i równego korzystania z praw człowieka, podstawowych wolności i popieranie poszanowania przyrodzonej godności osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.
- Wspieranie samodzielności i niezależności życiowej oraz godności osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym, w tym wolności dokonywania wyborów.
- Wspieranie otoczenia osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym, w szczególności ich rodzin i opiekunów oraz organizacji społecznych działających na ich rzecz.
- Kształtowanie poprawnych, pozytywnych i włączających postaw społecznych wobec osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.
- Włączanie kwestii niepełnosprawności do strategii zrównoważonego rozwoju i rozwiązań politycznych, społecznych, gospodarczych i prawnych.
Art. 6. Fundacja realizuje swoje cele poprzez działalność odpłatną i nieodpłatną realizowaną w następującym zakresie:
- Inicjowanie, prowadzenie i organizowanie mieszkalnictwa wspomaganego dla osób z niepełnosprawnościami, zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.
- Inicjowanie, prowadzenie i organizowanie wsparcia w miejscu zamieszkania, w mieszkaniach wspomaganych, treningowych, chronionych, w ośrodkach wsparcia, w rodzinnych domach pomocy, domach pomocy społecznej i w innych miejscach, w których żyją osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym.
- Inicjowanie, prowadzenie i organizowanie pomocy społecznej w formie usług asystenckich i opiekuńczych, w tym specjalistycznych.
- Pomoc osobom zagrożonym ubóstwem i wykluczeniem społecznym w uzyskaniu odpowiednich warunków mieszkaniowych.
- Inicjowanie, prowadzenie i organizowanie różnorodnych form wsparcia osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym uzupełniających wsparcie w mieszkaniach wspomaganych.
- Inicjowanie, prowadzenie i organizowanie działalności terapeutycznej, rehabilitacyjnej, opiekuńczej, leczniczej, edukacyjnej, prawnej, sportowej, rekreacyjnej, kulturalnej, turystycznej dla osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.
- Inicjowanie, prowadzenie i organizowanie rehabilitacji społecznej i zawodowej oraz integracji i reintegracji społecznej i zawodowej.
- Ochrona i promocja zdrowia.
- Organizowanie wolontariatu.
- Inicjowanie, prowadzenie i organizowanie szkolenia zawodowego, zatrudnienia wspomaganego, przygotowania do pracy, poradnictwa zawodowego, aktywnego poszukiwania i pośrednictwa pracy na chronionym i otwartym rynku pracy.
- Zapewnianie osobom zagrożonym ubóstwem i wykluczeniem społecznym dostępnej informacji, w szczególnościo przysługujących im prawach i usługach.
- Prowadzenie działalności informacyjnej i popularyzatorskiej w zakresie problematyki środowiska osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.
- Organizowanie pomocy prawnej, lekarskiej, humanitarnej dla osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym i osób z ich otoczenia.
- Podejmowanie działań zmierzających do aktywizacji i integracji społecznej środowiska osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym, w tym innych organizacji, instytucji, przedsiębiorstw.
- Tworzenie warunków infrastrukturalnych, politycznych i społecznych sprzyjających rozwojowi mieszkalnictwa wspomaganego.
- Kształtowanie i wdrażanie środków ustawodawczych i administracyjnych służących osobom zagrożonym ubóstwem i wykluczeniem społecznym.
- Likwidowanie barier architektonicznych, komunikacyjnych i społecznych utrudniających zamieszkanie i funkcjonowanie w społeczności lokalnej oraz pełną partycypację społeczną osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.
- Inicjowanie i realizowanie działań służących rozwojowi ekonomii społecznej i wspierania podmiotów ekonomii społecznej.
- Podejmowania wszelkich odpowiednich działań w celu wyeliminowania dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność i wiek.
- Popieranie i realizacja programów podnoszenia świadomości w sprawach dotyczących osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym i praw osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.
- Inicjowanie, prowadzenie i organizowanie kampanii nastawionych na podnoszenie poziomu świadomości społecznej, aby rozwijać wrażliwość na prawa osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym, popierać pozytywne postrzeganie i większą świadomość społeczną dotyczącą osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym, popierać uznawanie umiejętności, zasług i zdolności osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz ich wkładu w rozwój społeczności.
- Rozwijanie na wszystkich szczeblach systemu edukacji, z uwzględnieniem wszystkich dzieci od najwcześniejszych lat, postawy poszanowania praw osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym,
- Kreowanie i zachęcanie wszystkich środków masowego przekazu do przedstawiania wizerunku osób z niepełnosprawnościami w sposób zgodny z celami niniejszego statutu.
- Inicjowanie, popieranie i realizowanie działalności badawczo-rozwojowej służącej zwiększaniu wiedzy i kreowaniu nowych rozwiązań służących osobom zagrożonym ubóstwem i wykluczeniem społecznym.
- Popieranie i rozwijanie nowych technologii wspierających niezależność życiową i autonomię osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.
- Prowadzenie działalności edukacyjnej i szkoleniowej oraz doskonalenie kadr dla potrzeb realizacji celów statutowych Fundacji.
- Inicjowanie, prowadzenie i organizowanie pozostałej działalności określonej w ustawie z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
środowiska osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznych.
Art. 7. 1. Fundacja może realizować swoje cele i prowadzić swoją działalność poprzez:
- Współpracę z podmiotami prawnymi, w szczególności instytucjami publicznymi, organizacjami pozarządowymi, podmiotami ekonomii społecznej i prywatnymi przedsiębiorstwami, których działalność jest zbieżna lub może wspierać realizację celów statutowych Fundacji.
- Współpracę z osobami fizycznymi wykazującymi zainteresowanie celami Fundacji.
- Organizację wolontariatu.
- Zatrudnianie pracowników.
- Tworzenie i prowadzenie własnych ośrodków, placówek i działów oraz innych jednostek organizacyjnych tworzonych w oparciu o obowiązujące akty prawne, którym może nadawać nazwy własne.
2. Fundacja może być członkiem krajowych, zagranicznych i międzynarodowych organizacji pozarządowych, politycznych i gospodarczych o tym samym, zbliżonym, uzupełniającym lub wspomagającym zakresie działania.
Rozdział III
Majątek i dochody Fundacji
Art. 9. 1. Majątek Fundacji stanowifundusz założycielski w wysokości 6.000,00 zł (sześć tysięcy złotych) wniesiony przez Fundatorów oraz środki finansowe, nieruchomości i ruchomości pozyskane przez Fundację w toku jej działania.
2. Z funduszu założycielskiego przeznacza się kwotę 1.000,00 zł (jeden tysiąc złotych) na działalność gospodarczą prowadzoną przez Fundację.
Art. 10. Fundacja odpowiada za swe zobowiązania całym swym majątkiem.
Art. 11. Dochodami Fundacji są:
- Darowizny, spadki i zapisy.
- Dotacje, granty, subwencje.
- Dochody ze zbiórek publicznych organizowanych przez Fundację oraz podmioty zewnętrzne.
- Dochody z majątku ruchomego i nieruchomego.
- Dochody z licytacji i loterii.
- Nawiązki przyznawane przez właściwy organ.
- Wpływy z działalności odpłatnej.
- Wpływy z działalności gospodarczej.
Art. 12. W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.
Art. 13. Cały dochód osiągnięty przez Fundację będzie przeznaczony na cele statutowe Fundacji, tj. na cele pożytku publicznego.
Art. 14. Dochody Fundacji pochodzące z darowizn, spadków i zapisów mogą być przeznaczone na realizację wszystkich celów statutowych Fundacji według swobodnego uznania jej Zarządu, o ile ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
Rozdział IV
Działalność gospodarcza
Art. 15. Fundacja jest podmiotem ekonomii społecznej i prowadzi w kraju i poza jego granicami działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Art. 16. Prowadzona przez Fundację działalność gospodarcza stanowi działalność dodatkową w stosunku do działalności statutowej.
Art. 17. Cały dochód z działalności gospodarczej Fundacji przeznaczany jest na realizację jej celów statutowych.
Art. 18. Przedmiotem działalności gospodarczej Fundacji jest:
- Pozostałe drukowanie (PKD 18.12.Z)
- Pozostała działalność wydawnicza (PKD 58.19.Z)
- Reprodukcja zapisanych nośników informacji (PKD 18.20.Z)
- Przetwarzanie danych (PKD 63.11.Z)
- Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych (PKD 72.20.Z)
- Badanie rynku i opinii publicznej (PKD 73.20.Z)
- Hotele (PKD 55.10.Z)
- Obiekty noclegowe turystyki i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe (PKD 55.20.Z)
- Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne (PKD 56.10.A)
- Pozostała usługowa działalność gastronomiczna (PKD 56.29.A)
- Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) (PKD 56.21.Z)
- Działalność agencji reklamowych (PKD 73.11.Z)
- Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych (PKD 62.09.Z)
- Sprzedaż detaliczna pozostałych nowych wyrobów prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.78.Z)
- Sprzedaż detaliczna artykułów używanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.79.Z)
- Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.19.Z)
- Sprzedaż detaliczna książek prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.61.Z)
- Sprzedaż detaliczna gazet i artykułów piśmienniczych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.62.Z)
- Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (PKD 47.91.Z)
- Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami (PKD 47.99.Z)
- Działalność związana z tłumaczeniami (PKD 74.30.Z)
- Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30)
- Sprzątanie obiektów (PKD 81.2)
- Działalność związana z pakowaniem (PKD 82.92.Z)
- Pozaszkolne formy edukacji artystycznej (PKD 85.52.Z)
- Pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzieindziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.Z)
- Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji gdzieindziej niesklasyfikowana (PKD 79.90.Z)
- Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych (PKD 90.02.Z)
- Działalność obiektów kulturalnych (PKD 90.04.Z)
- Artystyczna i literacka działalność twórcza (PKD 90.03.Z)
- Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi (PKD 68.20.Z)
- Pozostała finansowa działalność usługowa, gdzieindziej niesklasyfikowana z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (PKD 64.99.Z)
- Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej gdzieindziej niesklasyfikowana (PKD 82.99.Z)
Art. 19. Działalnością gospodarczą Fundacji kieruje Zarząd Fundacji lub wyznaczeni przez niego pracownicy.
Art. 20. Z majątku i dochodów Fundacji Zarząd przeznacza środki na prowadzenie działalności gospodarczej w miarę potrzeby i z zastrzeżeniem postanowień statutu.
Art. 21. Fundacja może występować jako udziałowiec lub akcjonariusz spółek prawa handlowego powołanych lub działających w celu uzyskania środków pieniężnych na realizację celów statutowych Fundacji.
Rozdział V
Władze Fundacji
Art. 21. Organami Fundacji są:
- Fundator – obligatoryjnie.
- Zarząd Fundacji – obligatoryjnie.
- Rada Fundacji – decyzją Fundatora.
Art. 22. 1. Do kompetencji Fundatora należy:
- Powołanie i odwołanie członków Zarządu Fundacji.
- Powołanie i odwołanie Rady Fundacji.
2. Fundator może zostać powołany do Zarządu Fundacji i/lub Rady Fundacji bez możliwości jego odwołania.
3. Art. 23. 1. Zarząd Fundacji składa się z 3 do 5 osób, w tym Prezesa.
2. Skład Zarządu powołuje Fundator na czas nieoznaczony.
3. Członkowie Zarządu spośród siebie wyłaniają Prezesa. W przypadku śmierci, rezygnacji lub odwołania ze stanowiska członka zarządu, jeśli liczba członków zarządu jest równa lub wyższa 3, Fundator może lecz nie musi dokooptować członków zarządu. Jeśli śmierć lub rezygnacja członka powoduje zmniejszenie liczby członków zarządu do liczby mniejszej niż 3, Fundator jest zobligowany dokooptować nowych członków.
4. Odwołanie członka Zarządu przez Fundatora może nastąpić w przypadku:
- Złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Rady.
- Utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej.
- Podjęcia pracy, której charakter uniemożliwia należyte wykonywanie funkcji członka Rady.
- Istotnego naruszenia postanowień statutu.
5. Rezygnacja członka Zarządu z pełnienia funkcji następuje na jego pisemne oświadczenie.
6. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.
7. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes,
8. O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
9. Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej połowy członków Zarządu. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
10. Formy uchwały wymaga decyzja przekraczająca zakres zwykłego zarządu.
11. Zarząd Fundacji jest władzą wykonawczą Fundacji. Do jego kompetencji należy podejmowanie wszelkich działań mających na celu realizację celów statutowych i reprezentowanie Fundacji na zewnątrz.
12. Zarząd Fundacji odpowiedzialny jest za jej majątek i działalność.
Art. 24. 1. Dla ważności oświadczeń woli i pism dotyczących spraw majątkowych uprawnieni są dwaj członkowie Zarządu działający łącznie.
2. W sprawach niemajątkowych Fundacja reprezentowana jest przez członków Zarządu jednoosobowo.
3. Oświadczenia składane Fundacji może przyjmować jednoosobowo członek Zarządu lub pracownik Fundacji.
4. Dwoje spośród członków Zarządu mogą pisemnie upoważnić lub udzielić pełnomocnictwa innej osobie do składania oświadczeń w imieniu Fundacji w ściśle określonym zakresie.
Art. 25. Rada Fundacji składa się z 3 do 7 osób.
2. Członkowie Rady, jeśli nie są Fundatorami, mogą być w każdym czasie odwołani.
3. Rada Fundacji powoływana jest na pięcioletnie kadencje.
4. Rezygnacja członka Rady Fundacji następuje na jego pisemne oświadczenie.
5. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady Fundacji.
6. Rada odbywa posiedzenia nie rzadziej niż raz w roku.
7. Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący lub wyznaczony przez niego członek Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu Fundacji.
8. Forma zwołania posiedzenia jest dowolna. Informacja o posiedzeniu powinna jednak skutecznie dotrzeć do każdego członka Rady.
9. W posiedzeniu Rady może uczestniczyć Zarząd Fundacji lub każda inna osoba na wniosek przynajmniej dwóch członków Rady.
10. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej połowy jej członków.
11. Przy równowadze głosów decyduje głos Przewodniczącego.
12. Do obowiązków Rady należy:
- Nadzór nad pracami Fundacji.
- Występowanie z wnioskami dotyczącymi działalności Fundacji.
- Opiniowanie wieloletnich i rocznych planów działalności Fundacji.
- Opiniowanie rocznych sprawozdań finansowych Fundacji.
- Wyrażanie opinii w sprawach wnoszonych przez Zarząd.
- Przeprowadzanie przez wydelegowanych członków Rady lub upoważnione przez członków Rady osoby do kontroli działalności Fundacji i ksiąg rachunkowych.
Art. 26. 1. Po śmierci (ostatniego istniejącego Fundatora Rada składać się będzie z 5 osób. Jeśli w chwili śmierci ostatniego istniejącego Fundatora Rada Fundacji liczy mniej niż 5 osób, Rada ta winna dokooptować do swego składu stosowną ilość osób, aby osiągnąć liczebność 5 osób. Jeśli zaś w tym czasie liczba członków Rady będzie większa niż 5 osób, Rada ta działa w takim składzie do wygaśnięcia jej kadencji.
2. Po śmierci ostatniego Fundatora członków Rady Fundacji kolejnej kadencji lub dokooptowanych do składu Rady Fundacji powołuje swą uchwałą Rada Fundacji. Uchwała w tym zakresie winna zapaść do 30 czerwca ostatniego roku kadencji ustępującej Rady.
Art. 27. Członkowie Zarządu mogą być zatrudniani w Fundacji z zachowaniem postanowień art. 24.1.
Art. 28. Członkowie Rady Fundacji i członkowie Zarządu nie mogą pozostawać w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
Art. 29. Członkowie Rady Fundacji nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
Art. 30. Członkowie Rady Fundacji i członkowie Zarządu mogą otrzymywać za pełnienie funkcji wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne wynagrodzenie miesięczne w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
Rozdział VI
Zmiana statutu i likwidacja Fundacji
Art. 31. Dopuszczalna jest zmiana postanowień Statutu w zakresie jej celów statutowych i zakresu działalności gospodarczej.
Art. 32. Zmiana postanowień Statutu następuje na podstawie pisemnej uchwały podpisanej przez przynajmniej 2/3 członków zarządu po otrzymaniu pozytywnej opinii Rady Fundacji.
Art. 33. Fundacja ulega likwidacji w przypadku wyczerpania się środków finansowych i pozostałego majątku Fundacji uniemożliwiając realizację celów statutowych Fundacji.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
Art. 34. W sprawach dotyczących działalności i likwidacji Fundacji nie uregulowanych w niniejszym Statucie zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach i ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.